حاملگی در سنین بالا
دسامبر 22, 2019 0

ریسک حاملگی در سنین بالا

حاملگی در سنین بالا : عوامل مختلفی همچون تحصیلات ، تثبیت شغل ، بهبود روش های لقاح و بارداری ، تغییرات فرهنگی و اجتماعی و غیره هستند که موجب به تاخیر افتادن بارداری می شوند. اما در این شرایط فرد باید به این موضوع آگاهی داشته باشد که باردار شدن در سنین بالا و پس از 35 سال می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم. ( تورم بعد از بارداری )

خطرات حاملگی در سنین بالا

به طور کلی بانوان در سنین مختلفی زایمان می کنند و بچه های سالمی را هم به دنیا می آورند. اما زمانی که زن پس از 35 سالگی قصد باردار شدن را دارد باید از این موضوع آگاهی داشته باشند که از این سن به بعد بارداری می تواند ریسک های بسیاری داشته باشد و باید به صورت منظم تحت مراقبت پزشک بوده و از علائم و نشانه های آن آگاهی کامل داشته باشند.

البته توجه داشته باشید مواردی که در ادامه ذکر خواهیم کرد ، همه گیر نیست و تنها احتمال بروز آن ها وجود دارد.

حاملگی در سنین بالا

کاهش قدرت باروری

با تولد یک دختر ، تمام تخمک های وی با تولد تولید شده و در طول عمر وی ، تخمک جدیدی به وجود نخواهد آمد. اما با افزایش سن از تعدا تخمک های او کاسته شده و همین امر باعث می شود تا احتمال باروری و باردار شدن کاهش یابد.

علاوه بر خانم ها ، این اتفاق در مردان نیز خواهد افتاد و با افزایش سن ، قدرت باروری آن ها نیز کاهش می یابد ؛ چرا که تعداد اسپرم ، تحریک و حجم آن نیز کاهش می یابد. این عوامل در حامله شدن زن نیز تاثیر گذار بوده و بارداری سخت تر خواهد شد.

ریسک های ژنتیک

با بالا رفتن سن بارداری ، احتمال بروز مشکلات ژنتیکی نیز افزایش می یابد ، به عنوان مثال ریسک به دنیا آمدن نوازدی که دارای سندروم داون است بیشتر خواهد شد. در واقع بررسی ها نشان داده که احتمال ابتلای نوزاد به سندروم داون در سن 30 سالگی 1 در 676 ، در 35 سالگی 1 در 240 ، در 40 سالگی 1 در 51 و در 45 سالگی 1 در 19 می باشد.

همچنین فرآیند ژنتیکی نوترکیبی می تواند منجر به افزایش احتمال بروز اختلالی همچون سندروم داون شود. در واقع نو ترکیبی فرآیندی است که در آن پیش از جدا شدن دو شاخه از هم زوج کروموزم به تبادل مواد ژنتیکی می پردازند. اما در حاملگی در سنین بالا این فرآیند چندان منظم نیست و این موضوع موجب می شود تعداد کروموزم ها در سلول های جنسی غیرطبیعی شوند یا بازچینی رشته های کروموزمی بزرگتر شوند.

سقط جنین

هر چه سن مادر بیشتر باشد ، احتمال و خطر سقط جنین نیز افزایش می یابد. در واقع با کاهش کیفیت تخمک مادر ، ریسک سقط جنین نیز بیشتر خواهد شد.

مرده زایی ( جنین مرده )

مرده زایی یکی دیگر از خطرات حاملگی در سنین بالا می باشد. به بانوانی که پس از 35 سال باردار شده اند توصیه می شود که در هفته های آخر دوران بارداری ، تحت القای زایمان قرار بگیرند. چرا که با افزایش سن احتمال مرگ داخل رحمی مادر وجود دارد.

حاملگی در سنین بالا

سایر خطرات حاملگی در سنین بالا

  • جفت نا به جا
  • دیابت حاملگی
  • افزیش فشار خون
  • تولد زودرس نوزاد
  • زایمان سزارین اورژانسی
  • خون ریزی پس از زایمان
  • کم یا زیاد بودن وزن نوزاد
  • موقعیت قرار گیری ته جنین
  • مشکلات عروق اندام های تحتانی همچون درد های ناحیه شرمگاهی ، انتهای ستون فقرات ، لیگمان ها و باسن
  • همچنین به دلیل عملکرد ضعیف عروق ، ممکن است مواد غذایی به میزان کافی به جنین نرسد و با وزن کمتری نوازد متولد شود.

مراقبت های پزشکی دقیق

افرادی که در سنین بالا باردار می شوند در طول دوران بارداری باید تحت مراقبت های مرتب پزشک باشند. مادر باید در هفته دوازدهم آزمایشات متفاوت همچون اکوکاردیوگرافی را انجام دهد و برای تشخیص دیابت آزمایش خون انجام دهد. همچنین در صورت تمایل می تواند آمنیوسنتز نیز انجام دهد.

 

برچسب‌ها

اقدامات قبل از زایمان طبیعی بارداری در سن 48 سالگی بارداری در سن 50 سالگی بارداری در سن بالا تایتنینگ چیست تخت زایمان طبیعی تنگ کردن واژن تنگ کردن واژن با نخ عوارض دارد جراحی زیبایی واژن جراحی لابیاپلاستی جراحی واژن جوانسازی ناحیه تناسلی جوانسازی واژن حاملگی پر خطر خونریزی بعد از کورتاژ دانستنیهای سه ماهه دوم بارداری در سه ماه دوم بارداری چه چیزهایی بخوریم رفع تیرگی واژن زایمان طبیعی با اپیدورال سزارین دوم سزارین چیست سفید کردن واژن طب جنین عمل تنگ کردن واژن با نخ عمل سزارین چگونه انجام میشود عمل لابیاپلاستی عوارض سزارین فیلم عمل کورتاژ لاپاراسکوپی آندومتریوز لاپاراسکوپی فیبروم لاپاراسکوپی و بارداری لیزر وایتنینگ متخصص مادر و جنین مراحل زایمان طبیعی مراقبت های بعد از عمل لابیاپلاستی مزایای تنگ کردن واژن با نخ مضرات بارداری در سن بالا هزینه تزریق چربی به واژن چقدر است هزینه تنگ کردن واژن با نخ هزینه جراحی پرینه پلاستی هزینه عمل زیبایی واژن هزینه لاپاراسکوپی هزینه ی تزریق چربی به واژن واژینوپلاستی پریناتولوژی