تغذیه مادر در سه ماه دوم
سپتامبر 30, 2019 0

اهمیت تغذیه مادر در سه ماه دوم

تغذیه مادر در سه ماه دوم : با وارد شدن مادر به سه ماه دوم بارداری ، کمتر با حالت تهوع مواجه شده و به همین دلیل قادر به خوردن غذاهایی است که پیش از این نمی توانست میل کند.

به طور کلی می توان گفت که سه ماهه دوم بارداری دوران اوج و نقطه عطف اشتهای خانم های باردار می باشد.

در این مدت خانم های باردار باید روزانه 300 کالری بیشتر از روز های ابتدایی بارداری خود مصرف نمایند. البته کالری ای که در این مدت گرفته می شود باید برگرفته از همه گروه های مواد غذایی باشد. مصرف متناسب همه گروه های غذایی در رشد و حفظ سلامت جنین بسیار موثر است.

اضافه وزن مناسب در دوران بارداری

هر چقدر که در سه ماه اول بارداری ، افزایش یا اضافه وزن مادر چندان معلوم نیست ، اما پس از هفته سیزدهم به بعد این تغییرات کاملا قابل مشاهده می باشد. در این مدت تنها چیزی که خانم های باردار باید به آن توجه داشته باشند، اضافه وزن مناسب بوده و باید از به دست آوردن وزن اضافه خودداری نمایند.

در این دوران به طور معمول هر هفت روز کمی به وزن مادر اضافه می شود. در واقع نیمی از وزن اضافه شده مربوط به مادر و نیم دیگر آن مربوط به جفت و جنین می باشد. افرادی که قبل از بارداری وزن نرمالی داشته اند یا دارای اضافه وزن نبوده اند ، باید هفته ای 400 گرم به وزن آن ها اضافه شود.

اگر در طول دوران بارداری اشتهای مادر و مواد غذایی مصرفی وی به طور صحیح کنترل شود ، تاثیر بسیار زیادی در سلامت و رشد جنین و همچنین در سلامت جسمی بعد از زایمان مادر خواهد داشت. بنابراین داشتن رژیم غذایی درست و سالم در تامین سلامت مادر و جنین بسیار تاثیرگذار است. در واقع این رژیم غذایی باید به نحوی باشد که بعد از به اتمام رسیدن دوران بارداری و زایمان ، مادر دچار اضافه وزن نشود.

توجه داشته باشید که مادرانی که قبل از بارداری دچار اضافه وزن و چاقی هستند باید زیر نظر پزشک و با توجه به نیاز بدن که توسط BMI یا شاخص توده بدنی مشخص می شود ، رژیم غذایی مناسبی را دنبال کنند. در این حالت در عین حال که نیاز های جنین تامین می شود ، سلامت مادر نیز فراهم خواهد شد.

تغذیه مادر در سه ماه دوم

نیاز های غذایی در سه ماهه دوم بارداری

همانطور که گفته شد خانم ها در سه ماه دوم بارداری خود باید از تمام گروه های غذایی همچون غلات ، گوشت و حبوبات ، لبنیات ، میوه و سبزی ها استفاده کنند.

مکمل های سه ماهه دوم بارداری

در این مدت علاوه بر مواد غذایی افراد باید از مکمل های غذایی نیز استفاده کنند. البته استفاده از این مکمل ها باید زیر نظر پزشک باشد که معمولا شامل قرص مولتی ویتامین مینرال و قرص آهن می شود. استفاده از ویتامین ها و املاح مورد نیاز آن در سلامت جنین بسیار موثر است.

کمبود ویتامین D معمولا در کشور ما مخصوصا در شهر های بزرگ بسیار رایج است. این در حالیست که کمبود ویتامین D در خانم ها بیشتر از آقایان رواج دارد. از آنجایی که ویتامین D نقش موثری در جذب کلسیم دارد ، بهتر است که خانم ها روزانه پانزده دقیقه دست و پای خود را در معرض تابش مستقیم خورشید قرار دهند. این افراد می توانند کمبود ویتامین D خود را از طریق مصرف مواد غذایی همچون ماهی ، لبنیات و تخم مرغ برطرف کنند. توجه داشته باشید در طول دوران بارداری حتما میزان ویتامین D بدن خود را اندازه گیری نمایید.

خانم های باردار باید حتما املاح مورد نیاز بدن همچون کلسیم را دریافت کنند. موادی همچون کلسیم در رشد و سلامت قلب ، استخوان ، مفصل و شبکه عصبی جنین موثر است. به همین دلیل توصیه می شود که روزانه حتما از لبنیات استفاده نمایید چرا که لبنیات منبع اصلی کلسیم می باشند.

در واقع شما می توانید روزانه با مصرف چهار واحد لبنیات کم چرب همچون یک لیوان شیر ، ماست یا دو لیوان دوغ یا یک قوطی کبریت پنیر نیاز خود به کلسیم را برطرف نمایید.

از مصرف مواد غذایی زیر در دوران بارداری خودداری نمایید :

  • مادران باردار توجه داشته باشند که در تمام طول بارداری ، از مصرف زیاد مواد حاوی کافئین همچون نوشابه های گازدار ، مقدار زیادی قهوه و نوشیدنی های انرژی زا پرهیز نمایند.
  • از مصرف الکل و نوشیدنی های حاوی آن نیز اکیدا خودداری کنید. این قبیل نوشیدنی ها در سلامت جنین و مادر بسیار تاثیرگذار می باشند.
  • از آنجایی که در برخی از ماهی ها همچون اره ماهی و کوسه ماهی جیوه وجود دارد ، از مصرف آن ها خودداری کنید. توصیه می شود از سایر ماهی ها نیز بیش از هفته ای یک یا دو بار استفاده نکنید.
  • استفاده از لبنیات غیرپاستوریزه ، کنسرو ها ، سوسیس ، کالباس ، تخم مرغ خام ، شیرین کننده های مصنوعی و سالاد های رستوران نیز در طول دوران بارداری ممنوع می باشد.
  • در آخر باید گفت که رعایت رژیم غذایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است ، چرا که جنین به صورت مستقیم از آنچه مادر میل کرده تغذیه می کند. داشتن دقت نظر در رژیم غذایی به سلامت جنین کمک خواهد کرد.

برچسب‌ها

اقدامات قبل از زایمان طبیعی بارداری در سن 48 سالگی بارداری در سن 50 سالگی بارداری در سن بالا تایتنینگ چیست تخت زایمان طبیعی تنگ کردن واژن تنگ کردن واژن با نخ عوارض دارد جراحی زیبایی واژن جراحی لابیاپلاستی جراحی واژن جوانسازی ناحیه تناسلی جوانسازی واژن حاملگی پر خطر خونریزی بعد از کورتاژ دانستنیهای سه ماهه دوم بارداری در سه ماه دوم بارداری چه چیزهایی بخوریم رفع تیرگی واژن زایمان طبیعی با اپیدورال سزارین دوم سزارین چیست سفید کردن واژن طب جنین عمل تنگ کردن واژن با نخ عمل سزارین چگونه انجام میشود عمل لابیاپلاستی عوارض سزارین فیلم عمل کورتاژ لاپاراسکوپی آندومتریوز لاپاراسکوپی فیبروم لاپاراسکوپی و بارداری لیزر وایتنینگ متخصص مادر و جنین مراحل زایمان طبیعی مراقبت های بعد از عمل لابیاپلاستی مزایای تنگ کردن واژن با نخ مضرات بارداری در سن بالا هزینه تزریق چربی به واژن چقدر است هزینه تنگ کردن واژن با نخ هزینه جراحی پرینه پلاستی هزینه عمل زیبایی واژن هزینه لاپاراسکوپی هزینه ی تزریق چربی به واژن واژینوپلاستی پریناتولوژی